Fraud Blocker

Jak zrobić katalog produktowy? Poradnik

Stoisz przed wyzwaniem i zadajesz sobie pytanie w jaki sposób zaplanować i zrobić katalog produktowy? Tworząc pierwszy katalog również borykałem się z tym problemem. Aktualnie stworzyłem ich dość sporo – więc chciałem podzielić się tym doświadczeniem.

Czego się dowiesz?

  • Cel – Czy Tworzenie katalogu produktowego ma sens?
  • Katalog produktowy – z czego się składa?
  • Rodzaje katalogów: folder, broszura czy katalog?
  • Planowanie katalogu krok po kroku
  • Dane produktowe – Jak przygotować dane o produktach?
  • Format docelowy – Jak wybrać format katalogu?
  • Treści i zdjęcia – Jak przygotować materiały do katalogu?
  • Komu zlecić projekt graficzny katalogu produktowego?

Cel – Czy tworzenie katalogu produktowego ma sens?

To pierwsze pytanie, które zadajemy sobie będąc początkującym marketingowcem, kierownikiem marketingu, lub najzwyczajniej osobą, która jest odpowiedzialna realizację.

Cel katalogu produktowego:

Katalog ma skutecznie zachęcić do skorzystania z oferty, lub zainteresować produktem – wygenerować konkretne działanie w określonej grupie odbiorców (klientach), skutecznie pomóc w odnalezieniu danych produktowych lub uzewnętrznić pozytywne walory produktu.

Aby spełnić Cel (najczęściej jest to sprzedaż produktu lub usługi) – należy zapewnić odpowiedni odbiór katalogu, w sposób estetyczny oraz kreatywny przedstawić produkty, zachowując jednocześnie odpowiednią czytelność, oraz przedstawiając kompletne i najważniejsze informacje o produkcie.

Celem katalogu jest również przedstawienie firmy, katalog powinien być zatem zgodny z identyfikacją wizualną firmy oraz przedstawiać wartości firmy.

Projekt katalogu TIMAGO
Poradnik – Jak zrobić katalog produktowy? Projekty graficzne – projekty katalogów – projekt katalogu – Producent sprzętu medycznego TIMAGO

Katalog produktowy z czego się składa?

Zadaniem katalogu jest kompletne przedstawienie produktów i usług, oraz ułatwienie wyboru konkretnego produktu. Zatem w projekcie powinniśmy przedstawić firmę, odpowiednio skategoryzować produkty, oraz zaprezentować je w najlepszym możliwym świetle.

Zatem co należy uwzględnić w katalogu? (punkt po punkcie)

  • Projekt okładki

Projekt okładki katalogu odpowiada za pierwsze wrażenie. Co zatem wykorzystać? Wykorzystaj zdjęcie wysokiej jakości które wyrazi pozytywne odczucia w odbiorcy, lub ikonografię, która odpowiade na pytanie co jest w katalogu.

  • Informacje o firmie – strony wprowadzające

Główne informacje na temat firmy – budujące zaufanie. Przedstawienie zalet i korzyści ze współpracy.

Co warto zamieścić w stronie informacyjnej?

Powinny znaleźć się tutaj odpowiedzi na pytania klientów lub kontrahentów min. jak składać zamówienie, jak składać zapytanie ofertowe, informacje o referencjach lub certyfikatach, jak dostarczamy produkty, informacje na temat wsparcia posprzedażowego, informacje o gwarancji oraz jakości produktów.

  • Spis treści

Odpowiednia kategoryzacja produktów wraz z nawigacją dotyczącą stron. W zależności od rozmiaru oraz objętości – czasami udaje się dodać również podkategorie.

  • Strony kategorii

Strona kategorii ilustruje i przybliża podkategorie produktów lub same produkty.

  • Strony produktowe

Strony te zawierają komplet informacji na temat danego produktu wraz ze zdjęciem lub wizualizacją produktowąoraz pokazaniem najważniejszych danych, które mogą spowodować zakup lub odpowiedzą na pytania.

  • Podsumowanie lub indeksacja produktów

Jeżeli docelowy odbiorca powinien w sposób szybki i efektywny wyszukać konkretny produkt można uwzględnić na końcowych stronach spis wszystkich produktów – należy jednak pamiętać, że wyszukanie musi wiązać się z odpowiednią kolejnością lub usystematyzowaniem produktów np. Spis alfabetyczny, lub spis Indeksowany.

  • Wypełniacze (zapełnienie pustych stron w katalogu)

W mojej teorii są to strony, które są niezbędne do poprawnego składu drukarskiego. Należy pamiętać, że katalog musi być wielokrotnością liczby zawsze wielokrotnością liczby 4 – związane jest to z układem stron w druku.

Czym wypełnić puste strony w katalogu?

Zdjęcia wysokiej jakości (pamiętaj o pozytywnych emocjach), plakaty informacyjne, kalendarz ważnych dat dla firmy, infografiki i schematy odpowiadające na bolączki klientów, lub oferta kontrahentów – zawsze możesz zaproponować ważnym biznesowo klientom umieszczenie tam ich reklamy.

To tylko przykłady – z całą pewnością po przeczytaniu powyższych informacji masz już swój pomysł!

Rodzaje katalogów: folder, broszura czy katalog?

Czym różni się folder od broszury i katalogu?

  • Folder reklamowy jest jednym arkuszem papieru.
  • Broszura reklamowa, informacyjna to katalog ale skupiający uwagę klienta tylko na najistotniejszych produktach lub najważniejszych usługach oraz przedstawiający w sposób korzystny firmę.

Zasadniczo foldery i broszury mają te same funkcje – zazwyczaj w wyborze decyduje ekonomia oraz okazałość oferty

  • Katalog produktowy, katalog reklamowy to spis i przedstawienie kompletu informacji na temat firmy, produktów, usług oraz zalet związanych ze współpracą.

Planowanie katalogu krok po kroku

Przebrnęliśmy już przez dość istotne wątki związane z katalogiem produktowym, czas rozpocząć planowanie oraz kompletowanie materiałów. Postaraj wziąć długopis w rękę i odpowiedzieć na powyżej omówione punkty.

Jak zrobić katalog produktowy - Infografika

Katalog podziel na dwie sekcje:

  • Informacyjna – strony wprowadzające
    Wszystko co opisuje firmę, pamiętaj że każda strona kosztuje i w katalogu zaleca się zamieszczać bardzo istotne informacje. Warto przemyśleć przekierowanie kodem QR do strony internetowej aby nie duplikować informacji lub rozwinąć niektóre wątki.
  • Produktowa
    Odpowiednia kategoryzacja produktów, podkategorie, strony produktowe (pamiętaj, ilość miejsca na kartce jest ograniczona – więc wybieraj tylko najważniejsze informacje produktowe, które decydują sprzedaży!).

    Najważniejsze produkty można przedstawić formie plakatu lub wizualizacji, materiały te docelowo można wykorzystać do innego sposobu promocji produktu.

    Indeksowanie, podsumowanie produktów czyli element który pozwoli na dokonanie szybkiej selekcji i wyboru.

Dane produktowe – Jak przygotować dane o produktach?

Jakie są problemy przy tworzeniu dobrej strony produktowej?

Pamiętaj, że odpowiednie przedstawienie produktu to najważniejsza funkcja katalogu – zastanów się w tym punkcie jakie są atrybuty, cechy oraz warianty produktowe – które uda się przedstawić w katalogu oraz w jaki sposób to zrobić aby informacje produktowe były kompletne i spójne.

Często sklep internetowy to „lepsza forma katalogu” niemniej jednak strona internetowa może być nieskończenie długa lub posiadać niczym nie ograniczoną liczbę stron lub zakładek.

Projekt katalogu drukowanego posiada jedno bardzo istotne ograniczenie – format docelowy, wielkość strony (A4, A5, lub docinany).

Obok pięknych zdjęć lub wizualizacji produktów, najważniejsze informacje produktowe, które najczęściej występują w katalogu: to atrybuty, cechy i warianty, często są one zależne od jednostek miary lub związane są z estetyką wykonania.

Przykłady: wielkość, rozmiar (szerokość, wysokość, długość) , kolorystyka, materiał wykonania, ikony (często związane z normą), symbole i tak dalej – często system ERP jest w stanie pomóc w definiowaniu tych wielkości.

Format docelowy – Jaki format katalogu wybrać?

Jaki jest najlepszy format katalogu produktowego, jaka jest sugerowana wielkość katalogu? To z całą pewnością częste pytania.

W przypadku gdy zastanawiamy nad realizacją katalogu tylko w wersji online – formatem wartościowym z punktu widzenia przedstawienia oferty będzie A4 poziom (oczywiście można go również wydrukować, aczkolwiek będzie mniej poręczny podczas sortowania).

Formatem pośrednim jest katalog kostka, lub format cięty z A4 (czyli przycinanym z dłuższego boku). Sprawia on wrażenie katalogu premium – jest niestandardowy. Podświadomie te katalogi świadczą o produktach lub usługach premium. Niemniej jednak ten rozmiar ma ograniczenia związane z ilością przestrzeni roboczej czyli miejsca na przekazywanie treści i informacji o produktach.

Najbardziej popularnym formatem katalogu produktowego jest format A4 pionowy. Katalogi w tym formacie są łatwe obsłudze dobrze się je trzyma. Są również odpowiednie do zastosowania jako katalogi internetowe.

Jeżeli miałbym powiedzieć jaki format katalogu sugeruję:

  • dla firm produkcyjnych, dystrybutorów – gdzie produktów jest bardzo dużo. Format: A4 pion
  • dla usług i produktów premium lub luksusowych. Format: kostka lub niestandardowy
  • dla firm których katalogi będą wysyłane mailowo, pobierane ze strony: Format A4 poziom

Tekst i zdjęcia – Jak przygotować materiały do katalogu?

Stanowczo powiem, że doskonały projekt graficzny katalogu wymaga doskonałej jakości materiałów. Zdjęcia wysokiej jakości (w dużej rozdzielczości), wizualizacje produktowe, które oddają walory produktu, zdjęcia sytuacyjne pokazujące uśmiechniętych i zadowolonych ludzi korzystających z waszych produktów.

Przy wyborze zdjęć i materiałów – kieruj się przede emocjami którymi mają kierować się klienci!

Projekt katalogu WIOLA
Poradnik – Jak zrobić katalog produktowy. Projekty graficzne – projekty katalogów – realizacja dla firmy WIOLA

Ile tekstu przygotować na stronę katalogu?

Zdefiniowaliśmy niedawno format docelowy katalogu zatem ile tekstu powinniśmy zamieścić w naszym katalogu? Najprostszą odpowiedzią jest „tyle ile się zmieści” a w rzeczywistości chcemy zrobić dobry projekt graficzny tak by nasz projekt katalogu był „outstanding” więc z dobrych praktyk zapewniam, że 150 – 350 wyrazów na stronę jest OK.

Skąd wziąć informacje o produktach?

Aby stworzyć dobry projekt katalogu, potrzebujesz danych o produktach. Przez dane produktu rozumiemy: kody (SKU / numery pozycji), kategorię, podkategorię, nazwę produktu, opis, atrybuty, ceny, kody kreskowe i tak dalej …

Gdzie możemy znaleźć powyższe dane?

  • Biznesowej bazie danych / systemach ERP
  • jednym lub wielu arkuszach Excel, Google Sheets (lub plikach CSV, TXT)
  • pliki XML
  • Pliki SQL
  • Strona internetowa firmy
  • Pliki poprzednich katalogów

Komu zlecić projekt graficzny katalogu produktowego?

Projektowanie katalogu to zdecydowanie „ciężki orzech do zgryzienia” i jedna z najbardziej zaawansowanych prac, które może wykonać grafik freelancer, studio graficzne lub agencja marketingowa.

Projektowanie katalogów – wymaga od projektanta podejścia strategicznego oraz dobrego planowania – znajomość narzędzi informatycznych zdecydowanie pomaga w organizacji pracy nad katalogiem.

Kompleksowa realizacja projektu katalogu

Powyższym artykułem chciałem przekonać Cię do swoich kompetencji. Jeżeli potrzebujesz pomocy w którymkolwiek z etapów pracy nad katalogiem – chętnie Ci w tym pomogę, lub w części z nich wyręczę.

Jako projektant graficzny, realizuje projekty katalogów dla małych dużych i średnich firm. Zapewniam kompleksową realizację zatrudniając kompetentnych i rzetelnych specjalistów: copywriterów, korektorów.

Drukowanie katalogów to również usługa, którą możesz mi powierzyć, więc po udanym projekcie katalogu – usiądź wygodnie i poczekaj, aż gotowy i piękny katalog trafi do Twojej ręki a Ty będziesz delektował się wygodą.

Zamawiając również wydruk katalogu – daję gwarancję na usługę, na druk oraz daję gwarancję satysfakcji.

Może Cię zaciekawić

Nie znaleziono żadnych wyników

Nie znaleziono szukanej strony. Proszę spróbować innej definicji wyszukiwania lub zlokalizować wpis przy użyciu nawigacji powyżej.